Emerging Group: Proving the Effectiveness of Teacher Education
Publikationen, Vorträge und Poster
Publikationen
König, J., Heine, S., Kramer, C., Weyers, J., Becker-Mrotzek, M., Großschedl, J., Hanisch, Ch., Hanke, P., Hennemann, Th., Jost, J., Kaspar, K. Rott, B., & Strauß, S. (2024). Teacher education effectiveness as an emerging research paradigm: a synthesis of reviews of empirical studies published over three decades (1993–2023). Journal of Curriculum Studies, 56(4), 371–391. Download
Kramer, Ch., Strauß, S., Kaspar, K, & König, J. (2024). Unterrichtsvideos in der Lehrkräftebildung: Vom Videoportal zum lernwirksamen Einsatz in der Lehre. Zehn Jahre ViLLA „Videos in der Lehrerinnen- und Lehrerausbildung“. In J. König, C. Hanisch, P. Hanke, T. Hennemann, K. Kaspar, M. Martens, & S. Strauß (Hrsg.), Auf die Lehrperson und ihren Unterricht kommt es an. Zehn Jahre empirische Professions- und Unterrichtsforschung im IZeF der Universität zu Köln (S. 147–169). Waxmann. Download
Rauterkus, H., Hennemann, T., Hagen, T., Krull, J., Nitz, J., Eiben, K., Kulawiak, P. R., Verbeck, L., & Hanisch, C. (2024). Teachers’ ability to regulate their emotions predicts their levels of stress in primary schools in Germany. Journal of Curriculum Studies, 56(4), 468–479. Download
Weyers, J., Ligtvoet, R., & König, J. (2024). How does pre-service teachers’ general pedagogical knowledge develop during university teacher education? Examining the impact of learning opportunities and entry characteristics over five time points using longitudinal models. Journal of Curriculum Studies, 56(4), 448-467. Download
Vorträge und Poster
Gonscherowski, P., & Rott, B. (2024). Die Auswahl digitaler Lernmaterialien als Ansatz zur Bewertung der digitalen Kompetenz für die Beurteilung der Wirksamkeit von Lehrer:innenbildung. Symposium auf der 11. GEBF-Tagung. Potsdam 18.-20.03.2024.
König, J. (2024). Wirkt Lehrerinnen- und Lehrerbildung? Antworten aus der empirischen Forschung auf eine langjährige Frage. Keynote im Rahmen des Forschungskolloquiums Unterrichts- und Professionsforschung der Universität Münster. Münster 07.05.2024.
König, J. (2024). Wirkt Lehrerinnen- und Lehrerbildung? Interdisziplinäre Perspektiven und empirische Befunde zum Kompetenzerwerb und zur Professionalisierung (angehender) Lehrkräfte. Keynote auf der Wintertagung des Forschungsnetzwerks Schulsprachdidaktik | nets21. 29.01.2024.
König, J., Heine, S., Kramer, C., Weyers, J., Becker-Mrotzek, M., Großschedl, J., Hanisch, C., Hanke, P., Hennemann, T., Jost, J., Kaspar, K., Rott, B., & Strauß, S. (2024). Wirksamkeit der Lehrer:innenbildung als Forschungsparadigma: Eine Synthese von 27 Literaturreviews. Symposium auf der 11. GEBF-Tagung. Potsdam 18.-20.03.2024.
Kramer, Ch., Strauß, S., & König, J. (2024). Effektiv(e) Klassenführung lernen – Von der Intervention zur Implementation einer videobasierten Lehrveranstaltung zur Förderung der professionellen Kompetenz bei Lehramtsstudierenden. Vortrag auf der Tagung "Videobasiert, barrierefrei, kollaborativ: Perspektiven für eine innovative Lehrkräftebildung“ an der Technischen Universität Dortmund. Dortmund 23.11.2024.
Rauterkus, H., Hennemann, T., Hagen, T., Krull, J., Nitz, J., Eiben, K., Kulawiak, P., Verbeck, L., & Hanisch, C. (2024). Die Fähigkeit zu Emotionsregulation sagt Stresserleben bei Lehrkräften an inklusiven Grundschulen in Nordrhein-Westfalen voraus. Symposium auf der 11. GEBF-Tagung. Potsdam 18.-20.03.2024.
Sommerer, P., König, J., Großmann, N., & Großschedl, J. (2024). Auswirkungen von Lernendenfeedback auf die Entwicklung der Unterrichtsplanungskompetenz im Praxissemester. Poster auf der 25. Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBIO. Lüneburg 04.03.-07.03.2024.
Strauß, S., Kramer, C., König, J., Arnold, S., & Darge, K. (2024). Effektiv(e) Klassenführung lernen - Wirksamkeit von Unterrichtsvideos in der universitären Lehramtsausbildung zur Förderung der professionellen Kompetenz. Symposium auf der 11. GEBF-Tagung. Potsdam 18.-20.03.2024.
Projektspezifische Vorarbeiten (Auswahl von Publikationen)
Cammann, F., Darge, K., Kaspar, K., & König, J. (2020). Forschendes Lernen in der Lehrer* innenbildung. Erfassung und Struktur von anwendungsbezogenem Methodenwissen als Aspekt studentischer Forschungskompetenz. Evidenzbasierung in der Lehrkräftebildung, Edition ZfE 4, 13-37. DOI: 10.1007/978-3-658-22460-8_2
Gottfried, K., Casale, G., Hennemann, T., Huber, C., Kaspar, K., Spilles, M., Strauß, S., & König, J. (2021). Adaptiver Umgang mit externalisierenden Verhaltensproblemen: Pädagogisches Wissen zu inklusivem Unterricht mit Fokus emotionale und soziale Entwicklung. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 43 (2), 260-272. DOI: 10.24452/sjer.43.2.6
Großschedl, J., Mahler, D., & Harms, U. (2018). Construction and evaluation of an instrument to measure content knowledge in biology: The CK-IBI. Education Sciences, 8(3), 145. DOI: 10.3390/educsci8030145
Großschedl, J., Mahler, D., Kleickmann, T., & Harms, U. (2014): Content-Related Knowledge of Biology Teachers from Secondary Schools: Structure and learning opportunities. International Journal of Science Education. DOI: 10.1080/09500693.2014.923949
Großschedl, J., Welter, V., & Harms, U. (2019). A new instrument for measuring pre‐service biology teachers' pedagogical content knowledge: The PCK‐IBI. Journal of Research in Science Teaching, 56(4), 402-439. DOI: 10.1002/tea.21482
Hanisch, C., Eichelberger, I., Richard, S., & Doepfner, M. (2020). Effects of a modular teacher coaching program on child attention problems and disruptive behavior and on teachers’ self-efficacy and stress. School Psychology International, 41(6), 543-568. DOI: 10.1177/0143034320958743
Hennemann, T., Casale, G., Leidig, T., Fleskes, T., Döpfner, M., & Hanisch, C. (2020). Psychische Gesundheit von Schülerinnen und Schülern an Förderschulen mit dem Förderschwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung (PEARL) - Ein interdisziplinäres Kooperationsprojekt zur Entwicklung von Handlungsstrategien. Zeitschrift für Heilpädagogik, 71, 44-57. Download
Jost, J. (2022). Vergleichsarbeiten VERA-8 Deutsch – Ergebnisrückmeldungen für die Unterrichtsentwicklung nutzen. In A. U. Franken, & E. Pertzel (eds.), 12 Perspektiven auf den Deutschunterricht. Wissenswertes für Deutschlehrkräfte. Soest: MSB/ QUA-LiS NRW.
Kaiser, G., & König, J. (2019). Competence Measurement in (Mathematics) Teacher Education and Beyond: Implications for Policy. Higher Education Policy, 32, 597-615. DOI: 10.1057/s41307-019-00139-z
Kaspar, K., Becker-Mrotzek, M., Hofhues, S., König, J., & Schmeinck, D. (2020). Bildung, Schule, Digitalisierung. Waxmann Verlag. Download
König, J., & Blömeke, S. (2020). Wirksamkeitsansatz in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland, & S. Blömeke (Hrsg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (Kap. 20, S. 172-178). Bad Heilbrunn: Klinkhardt/UTB. Download
König, J., Blömeke, S., Jentsch, A., Schlesinger, L., Felske, C., Musekamp, F., & Kaiser, G. (2021). The links between pedagogical competence, instructional quality, and mathematics achievement in the lower secondary classroom. Educational Studies in Mathematics, 107, 189-212. DOI: 10.1007/s10649-020-10021-0
König, J., Hanke, P., Glutsch, N., Jäger-Biela, D., Pohl, T., Becker-Mrotzek, M., Schabmann, A., & Waschewski, T. (2022). Teachers' professional knowledge for teaching early literacy: Conceptualization, measurement, and validation. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 34, 483-507. DOI: 10.1007/s11092-022-09393-z
König, J., Lammerding, S., Nold, G., Rohde, A., Strauß, S., & Tachtsoglou, S. (2016). Teachers' Professional Knowledge for Teaching English as a Foreign Language: Assessing the Outcomes of Teacher Education. Journal of Teacher Education, 67(4), 320-337. DOI: 10.1177/0022487116644956
König, J., Ligtvoet, R., Klemenz, S., & Rothland, M. (2017). Effects of opportunities to learn in teacher preparation on future teachers' general pedagogical knowledge: Analyzing program characteristics and outcomes. Studies in Educational Evaluation, 53, 122-133. DOI: 10.1016/j.stueduc.2017.03.001
König, J., & Rothland, M. (2022). Stichwort: Unterrichtsplanungskompetenz. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25(4), 771-813. DOI: 10.1007/s11618-022-01107-x
König, J., Santagata, R., Schreiner, Th., Adleff, A.-K., Yang, X., & Kaiser, G. (2022). Teacher noticing: A systematic literature review on conceptualizations, research designs, and findings on learning to notice. Educational Research Review, 36. DOI: 10.1016/j.edurev.2022.100453
Kramer, C., König, J., Strauß, S., & Kaspar, K. (2020). Classroom videos or transcripts? A quasi-experimental study to assess the effects of media-based learning on pre-service teachers' situation-specific skills of classroom management. International Journal of Educational Research, 103. DOI: 10.1016/j.ijer.2020.101624
Mahler, D., Großschedl, J., & Harms, U. (2017). Opportunities to learn for teachers' self-efficacy and enthusiasm. Education Research International. DOI: 10.1155/2017/4698371
Mahler, D., Großschedl, J., & Harms, U. (2017). Using doubly-latent multilevel analysis to elucidate relationships between science teachers' professional knowledge and students' performance. International Journal of Science Education, 39(2), 213-237. DOI: 10.1080/09500693.2016.1276641
Mahler, D., Großschedl, J., & Harms, U. (2018). Does motivation matter? – The relationship between teachers’ self-efficacy and enthusiasm and students’ performance. PLoS ONE, 13(11), e0207252. DOI: 10.1371/journal.pone.0207252
Rott, B. (2020). Teachers’ behaviors, epistemological beliefs, and their interplay in lessons on the topic of problem solving. International Journal of Science and Mathematics Education, 18, 903–924. DOI: 10.1007/s10763-019-09993-0
Rott, B. (2021). Inductive and deductive justification of knowledge: epistemological beliefs and critical thinking at the beginning of studying mathematics. Educational Studies in Mathematics, 106, 117-132. DOI: 10.1007/s10649-020-10004-1
Rüth, M., Birke, A., & Kaspar, K. (2022). Teaching with digital games: How intentions to adopt digital game-based learning are related to personal characteristics of pre-service teachers. British Journal of Educational Technology, 53(5), 1412–1429.1-18. DOI: 10.1111/bjet.13201
Weyers, J., König, J., Santagata, R., Scheiner, Th., & Kaiser, G. (2023). Measuring teacher noticing: A scoping review of standardized instruments. Teaching and Teacher Education, 122. DOI: 10.1016/j.tate.2022.103970