zum Inhalt springen

Zeitschriftenaufsätze

2025

Abs, H. J., Engartner, T., Hedtke, R., Oberle, M., Heijens, M., Hellmich, S. N., Hulkovych, V., Huschle, L., Wasenitz, S. (2025). Entwicklung eines Monitorings für die politische Bildung in Deutschland. In A. Albers & N. Jude (Hrsg.) Blickpunkt Bildungsmonitoring – Bilanzen und Perspektiven (S. 263-277). Beltz Juventa.

Bastian, A., König, J., Ross, N., Klee-Schramm, I., Strauß, S., Sommer, D., Rott, B., & Kaiser, G. (2025). Teacher competence in inclusive mathematics education: Examining the effects of an innovative professional development program on teacher noticing. Pre-Print. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-5752892/v1 

König, J., Heine, S., Kramer, Ch., Strauß, S., Weyers, J., Gerhard, K., Mühle, J., Engartner, T., Großschedl, J., Hanisch, Ch., Hanke, P., Hennemann, Th., Jost, J., Kaspar, K., & Rott, B. (2025). Effectiveness of interventions in teacher education: Synthesis of reviews (2010-2024). Pre-Print. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-5771808/v1 

König, J., Kaiser, G., Bastian, A., Weyers, J., Buchholtz, N., & Ross, N. (2025). Teacher noticing in inclusive mathematics education: Analyzing its structure and expert-novice differences using a novel video-based test instrument. Pre-Print. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-5738066/v1

Kramer, Ch., Strauß, S., Kaspar, K., & König, J. (2025/im Druck). Entscheiden lernen: Wirksamkeit einer Intervention zu situationsspezifischen Fähigkeiten im Bereich effektiver Klassenführung bei Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Pädagogik.

Mühle, J., Weyers, J., König, J., Hanke, P., Becker-Mrotzek, M., Glutsch, N., Knips, Ch., Pohl, Th., Schabmann, A., Träuble, B., & Waschewski, T. (2025). Zum Einfluss von Vermittlungsmethode, professionellem Wissen und Überzeugungen von Lehrkräften auf die Lese- und Rechtschreibleistung im schriftsprachlichen Anfangsunterricht. Unterrichtswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s42010-025-00220-0

 

2024

Bastian, A., König, J., Weyers, J., Siller, H.-S., & Kaiser, G. (2024). Effects of teaching internships on preservice teachers' noticing in secondary mathematics education. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1360315 

Cevikbas, M., König, J., & Rothland, M. (2024). Empirical research on teacher competence in mathematics lesson planning: Recent developments. ZDM-Mathematics Education, 56, 101-113. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01487-2

Engartner, T., & Schedelik, M. (2024). Die Flucht in die Privatschulen. Blätter für deutsche und internationale Politik, 69(4), 115–122. Download

Glegola, A.-K., Jentsch, A., König, J., & Kaiser, G. (in press). Task potential in relation to teaching quality and teacher competence in secondary mathematics classrooms. ZDM-Mathematics Education.

Heine, S., Krepf, M., Jäger-Biela, D., Gerhard, K., Stollenwerk, R., & König, J. (2024).Preservice teachers' professional knowledge for ICT integration in the classroom:Analysing its structure and its link to teacher education. Education and Information Technologies, 29, 11043-11075. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12212-7

Hollenstein, L., Brühwiler, C., & König, J. (2024). Who benefits the most? Teacher expectations and their relation with students' achievement in mathematics in primary school. European Journal of Social Psychology. https://doi.org/10.1002/ejsp.3035

Jentsch, A., Benecke, K., Blömeke, S., König, J., & Kaiser, G. (2024). Effects of observation mode on ratings of teaching quality in secondary mathematics classrooms. ZDM-Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-024-01557-z 

Klemenz, S., & König, J. (2024). Karriereaspirationen und Kompetenzniveaus im pädagogischen Wissen: Zum Zusammenhang zwischen motivationalen Merkmalen und Erwerb professionellen Wissens von (angehenden) Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 27 (1), 229-225. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01202-7 

König, J., Heine, S., Jäger-Biela, D., & Rothland, M. (2024). ICT integration in teachers' lesson plans: A scoping review of empirical studies. European Journal of Teacher Education, 47 (4), 821-849. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2138323 

König, J., Heine, S., Kramer, Ch., Weyers, J., Becker-Mrotzek, M., Großschedl, J., Hanisch, Ch., Hanke, P., Hennemann, Th., Jost, J., Kaspar, K., Rott, B., & Strauß, S. (2024). Teacher education effectiveness as an emerging research paradigm: A synthesis of reviews of empirical studies published over three decades (1993-2023). Journal of Curriculum Studies, 56 (4), 371-391. https://doi.org/10.1080/00220272.2023.2268702 

König, J., Ligtvoet, R., Klemenz, S., & Rothland, M. (2024). Discontinued knowledge growth: On the development of teachers' general pedagogical knowledge at the transition from higher education into teaching practice. Teachers and Teaching: Theory and Practice. https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2308895 

Mayer, A., Schramm, C., & Ulrich, T. (2024). Sprachliche Fähigkeiten von Kindern mit psychischen Auffälligkeiten. Zeitschrift für Heilpädagogik, 75(4). Download

Meier, J. V., & Kaspar, K. (2024). How schoolchildren use digital media in class and outside of school over several weeks: A quantitative case study with media diaries. Frontiers in Education, 9, 1379755 https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1379755 

Rauterkus, H., Hennemann, T., Hagen, T., Krull, J., Nitz, J., Eiben, K., Kulawiak, P. R., Verbeck, L., & Hanisch, C. (2024). Teachers’ ability to regulate their emotions predicts their levels of stress in primary schools in Germany. Journal of Curriculum Studies, 56(4), 468–479. https://doi.org/10.1080/00220272.2024.2312391 

Santagata, R., Jinqing, L., Scheiner, Th., König, J., & Kaiser, G. (2024). Longitudinal Studies on Video-based Interventions for Mathematics  Teacher Noticing. A Review and Future Directions. In M. Blikstad-Balas, & I. Staal Jenset (Eds.), Using Video to Foster Teacher Development (Chapter 7). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003427414-11 

Trixa, J., & Kaspar, K. (2024). Information literacy in the digital age: information sources, evaluation strategies, and perceived teaching competences of pre-service teachers. Frontiers in Psychology, 15, 1336436. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1336436 

Weyers, J., Ligtvoet, R., & König, J. (2024). How does pre-service teachers’ general pedagogical knowledge develop during university teacher education? Examining the impact of learning opportunities and entry characteristics over five time points using longitudinal models. Journal of Curriculum Studies, 56(4), 448–467. https://doi.org/10.1080/00220272.2024.2355923 

Weyers, J., König, J., Scheiner, Th., Santagata, R., & Kaiser, G. (2024). Teacher noticing in mathematics education: A review of recent developments. ZDM-Mathematics Education, 56, 249-264. https://doi.org/10.1007/978-3-658-46018-1_11 

Weyers, J., Kramer, Ch., Kaspar, K., & König, J. (2024). Measuring pre-service teachers' decision-making in classroom management: A video-based assessment approach. Teaching and Teacher Education. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104426 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2023

Adleff, A.-K., Ross, N., König, J., & Kaiser, G. (2023). Types of mathematical tasks in lower secondary classrooms in Germany. Statistical findings from a latent class analysis based on general mathematical competencies. Educational Studies in Mathematics. https://doi.org/10.1007/s10649-023-10254-9 

Engartner, T., & Schedelik, M. (2023). Civic Education and Democratic Identity in Contemporary Germany: Pedagogical Principles and Didactic Challenges in Times of Right-Wing Populism. German Politics. https://doi.org/10.1080/09644008.2023.2251118 

Gerhard, K., Jäger-Biela, D., & König, J. (2023). Opportunities to learn, technological pedagogical knowledge, and personal factors of pre-service teachers: Understanding the link between teacher education program characteristics and student teacher learning outcomes in times of digitalization. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26(3), 653-676. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01162-y 

Gussen, L., Schumacher, F., Großmann, N., Ferreira González, L., Schlüter, K., & Großschedl, J. (2023). Supporting pre-service teachers in developing research competence. Frontiers in Education, 8, 1197938. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1197938 

Hagen, T.,  Nitz, J., Brack, F., Hövel, D.C. & Hennemann, T. (2023). Effekte des Good Behavior Game bei Grundschüler_innen mit externalisierenden Verhaltensproblemen. Lernen und Lernstörungen, 1-14. https://doi.org/10.1024/2235-0977/a000410 

Jentsch, A., Hoferichter, F., Blömeke, S., König, J., & Kaiser, G. (2023). Investigating teachers' job satisfaction, stress and working environment: The roles of self-efficacy and school leadership. Psychology in the Schools, 60(3), 679-690. https://doi.org/10.1002/pits.22788 

Kaspar, K., Burtniak, K., & Rüth, M. (2023). Online learning during the Covid-19 pandemic: How university students’ perceptions, engagement, and performance are related to their personal characteristics. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04403-9 

König, J. (2023). Professionelles Wissen von Lehrpersonen: Bedeutsam für ihr Handeln und das Lernen ihrer Schülerinnen und Schüler? Seminar, 3, 8-21. https://doi.org/10.3278/SEM2303W002 

König, J., Glutsch, N., Weyers, J., Casale, G., Hanke, P., Knips, Ch., Pohl, Th., Waschewski, T., Becker-Mrotzek, M., Schabmann, A., & Träuble, B. (2023). Observing effective classroom management in early instruction in primary school: Rating instrument construction and its link to teacher knowledge. Discover Education. https://doi.org/10.1007/s44217-023-00058-7 

König, J., Heine, S., Kramer, C., Weyers, J., Becker-Mrotzek, M., Großschedl, J., Hanisch, Ch., Hanke, P., Hennemann, Th., Jost, J., Kaspar, K. Rott, B., & Strauß, S. (2023). Teacher education effectiveness as an emerging research paradigm: a synthesis of reviews of empirical studies published over three decades (1993–2023). Journal of Curriculum Studies, 56(4), 371–391. https://doi.org/10.1080/00220272.2023.2268702 

König, J., Lindmeier, A., Zlatkin-Troitschanskaia, O., & Borowski, A. (2023). The transfer of digitalized teaching-learning and assessment tools in higher education: approaches and best practices. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26(3), 579-584. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01172-w 

Laschet, O., & Engartner, T. (2023). Kontroversität statt Neutralität – oder: Warum Werteerziehung unabdingbar ist. Zeitschrift für Praktische Philosophie, 10(1), 339-346. https://doi.org/10.22613/zfpp/10.1.15 

Olschewski, P., Herzmann, P., & Schlüter, K. (2023). Forschendes Lernen im Lehramtsstudium Biologie. Dokumentarische Rekonstruktionen studentischer Experimentierprozesse. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 29(2). https://doi.org/10.1007/s40573-023-00151-2 

Smith, E., Michalski, S., Knauth, K. H. K., Kaspar, K., Reiter, N., & Peters, J. (2023). Large-Scale Web Scraping for Problem Gambling Research: A Case Study of COVID-19 Lockdown Effects in Germany. Journal of Gambling Studies. https://doi.org/10.1007/s10899-023-10187-1 

Spilles, M., Huber, C., Nicolay, P., König, J., & Hennemann, T. (2023). The relationship of classmates-perceived teacher feedback and the social acceptance of second, third and fourth graders. International Journal of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13603116.2023.2185690 

Strauß, S., Gerhard, K., Jäger-Biela, D., & König, J. (2023). In welchem Zusammenhang stehen Überzeugungen zur inklusiven Bildung von angehenden Lehrkräften mit Merkmalen ihrer Lehramtsausbildung? Eine quantitative Untersuchung unter Berücksichtigung der genutzten Lerngelegenheiten, der Ausbildungsphase und des Lehramts. Zeitschrift für Pädagogik, 3, 350-373. https://doi.org/10.3262/ZP2303350 

Weyers, J., König, J., Rott, B., Greefrath, G., Vorhölter, K., & Kaiser, G. (2023). Mathematics teachers' professional noticing: Transfer of a video-based competence assessment instru-ment into teacher education for evaluation purposes. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26(3), 627-652. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01159-7 

Weyers, J., König, J., Santagata, R., Scheiner, Th., & Kaiser, G. (2023). Measuring teacher noticing: A scoping review of standardized instruments. Teaching and Teacher Education. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103970 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2022

Aptyka, H., & Großschedl, J. (2022). Analyzing pre-service biology teachers’ intention to teach evolution using the theory of planned behavior. Evolution: Education and Outreach. https://doi.org/10.1186/s12052-022-00175-1 

Baumanns, L., & Rott, B. (2022). The process of problem posing: development of a descriptive phase model of problem posing. Educational Studies in Mathematics, 110, 251–269. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10136-y 

Bossen, A., Herzmann, P., & Labede, J. (2022): Editorial: Zwischen Transformation und Persistenz. Schule und Unterricht im Kontext der Covid-19-Pandemie. Sozialer Sinn, 23(2), 227-235. https://doi.org/10.1515/sosi-2022-0012 

Court, L., & Herzmann, P. (2022): Unterrichten ohne Klassenzimmer. Handlungsleitende Orientierungen von Lehrer*innen im Kontext bildungspolitischer Erwartungen in der Covid-19-Pandemie. Empirische Pädagogik, 36(3). Download

Engartner, T. (2022). Kommt der Staat zurück? Luxemburg, 9(1), 102-107. Download

Engartner, T. (2022). Lehren aus der Corona-Krise: Ohne Staat ist kein Markt zu machen, GWP - Gesellschaft, Wirtschaft, Politik, 71(2), 131-135. https://doi.org/10.3224/gwp.v71i2.02 

Engartner, C. & Engartner, T. (2022). Stärker im Verbund Zum Verhältnis von politischer und ökonomischer Bildung. Bundeszentrale für politische Bildung. Download

Herrle, M., Hoffmann, M., & Proske, M. (2022). Unterrichtsgestaltung im Kontext digitalen Wandels: Untersuchungen zur soziomedialen Organisation Tablet-gestützter Gruppenarbeit. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01099-8 

Hoss, T., Ancina, A., & Kaspar, K. (2022). German University Students’ Perspective on Remote Learning During the COVID-19 Pandemic: A Quantitative Survey Study With Implications for Future Educational Interventions. Frontiers in Psychology, 13, Article 734160. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.734160 

Jentsch, A., & König, J. (2022). Teacher competence and professional development. In T. Nilsen, A. Stancel-Piątak, J.-E. Gustafsson (Hrsg.), International Handbook of Comparative Large-Scale Studies in Education. Springer International Handbooks of Education. Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-88178-8_38 

Kaspar, K., & Nordmeyer, L. (2022). Personality and motivation to comply with COVID-19 protec-tive measures in Germany. Frontiers in Psychology, 13, Article 893881. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.893881 

Kessel, S., Hegerath, H., Grüber-Stankowski, C., Nawab, L., Balters, L., & Hanisch, C. (2022). MuTig- Multiprofessionell Transition gestalten. Frühförderung interdisziplinär, 4-17. https://doi.org/10.2378/fi2022.art01d 

König, J., Glutsch, N., Weyers, J., Casale, G., Hanke, P., Knips, Ch., Pohl, Th., Waschewski, T., Becker-Mrotzek, M., Schabmann, A., & Träuble, B. (2022/under review): Observing effective classroom management in early reading and writing instruction: Rating instrument construction and its link to teacher knowledge. Journal Learning Enviroments Research. https://doi.org/10.1007/s44217-023-00058-7 

König, J., Hanke, P., Glutsch, N., Jäger-Biela, D., Pohl, T., Becker-Mrotzek, M., Schabmann, A., & Waschewski, T. (2022). Teachers’ professional knowledge for teaching early literacy. Conceptualization, measurement, and validation. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. https://doi.org/10.1007/s11092-022-09393-z 

König, J., Heine, S., Jäger-Biela, D., & Rothland, M. (2022). ICT integration in teachers’ lesson plans: a systematic review of empirical studies. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2138323 

König, J., Santagata, R., Scheiner, T., Adleff, A.-K., Yang, X., & Kaiser, G. (2022).  Teacher noticing: A systematic literature review of conceptualizations, research designs, and findings on learning to notice. Educational Research Review. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100453 

Krepf, M., & König, J. (2022). Structuring the lesson: An empirical investigation of pre-service teacher decision-making during the planning of a demonstration les-son. Journal of Education for Teaching. https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2151877 

Krull, J., Urton,. K., Kulawiak, P.R., Wilbert, J. & Hennemann, T. (2022). Social-relational classroom climate and its link to primary students' behavioral problems. Empirische Sonderpädagogik. Download

Leidig, T., Casale, G., Wilbert, J., Hennemann, T., Volpe, R., Briesch, A., & Grosche, M. (2022). Individual, generalized, and moderated effects of the good behavior game on at-risk primary school students: A multilevel multiple baseline study using behavioral progress monitoring. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.917138 

Offer-Boljahn, H., Hövel, D.C., & Hennemann, T. (2022). Learning behaviors,executive functions, and social skills: A meta-analysis on the factors influencing learning development in the transition from kindergarten to elementary school. Journal of Pedagogical Research, 6(1). https://doi.org/10.33902/JPR.20221175398 

Rüth, M., Birke, A., & Kaspar, K. (2022). Teaching with digital games: How intentions to adopt game-based learning are related to personal characteristics of pre-service teachers. British Journal of Educational Technology, 53(5), 1412-1429. https://doi.org/10.1111/bjet.13201 

Schröder, I., Cammann, F., Darge, K., Krepf, M., Weyers, J., & König, J. (2022). How to promote student teachers' re-search knowledge and skills online. Jour-nal of Education for Teaching. https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2150839 

Spilles, M., Huber, C., Nicolay, P., König, J., & Hennemann, T. (2022). Der Zusammenhang von Regeleinhaltung und Lehrkraftfeedback mit der sozialen Akzeptanz von Grundschulkindern. Eine empirische Analyse unter Berücksichtigung von Schulkind-Dyaden. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01138-4 

Thöne, A.-K., Junghänel, M., Görtz-Dorten, A., Breuer, D., del Giudice, T., Hanisch, C., Hennemann, T., & Döpfner, M. (2022). Empirically based dimensions of externalizing symptoms in children and adolescents - a multitrait multisource approach. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. https://doi.org/10.1007/s10862-022-09983-7 

Treier, A.K., Holas, V., Görtz-Dorten, A., Frenk, F., Habbel, C., Mücke, C., Hanisch, C., Ritschel, A., Roessner, V., Rothe, J., Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Banaschewski, T., Brandeis, D., Aggensteiner, P., Kölch, M., Daunke, A. & Döpfner, M. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on children with and without affective dysregulation and their families. European Child & Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1007/s00787-022-02106-3 

Welter, V. D. E., Herzog, S., Harms, U., Steffensky, M., & Großschedl, J. (2022). School subjects’ synergy and teacher knowledge: Do biology and chemistry teachers benefit equally from their second subject? Journal of Research in Science Teaching, 59, 1-42. https://doi.org/10.1002/tea.21728 

Zimmermann, D., Wehler, A., & Kaspar, K. (2022). Self-representation through avatars in digital environments. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03232-6 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2021

Bartling, A., Spilles, M., Kluge, J., Gottfried, K., Huber, C., Hennemann, T., König, J., Fussangel, K., Kaspar, K., Gräsel, C., Melzer, C., Strauß, S., Grosche, M. (2021). Paritizipation in einem Respeonse-to-Intervention-Modell für den Förderschwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung (PARTI): Beschreibung und Evaluation einer praxisorientierten Fortbildungsreihe. Zeitschrift für Heilpädagogik, 72 (12), 664-675. Download

Barwasser, A., Urton, K., & Grünke, M. (2021). Effects of a Peer-Tutorial Reading Racetrack on Word Fluency of Secondary Students With Learning Disabilities and Emotional Behavioral Disorders. Frontiers in Psychology, 12, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.671385 

Barwasser A., Urton, K., Grünke, M., Sperling, M., & Coker D. L. (2021). Fostering Word Fluency of Struggling Third Graders From Germany Through Motivational Peer-Tutorial Reading Racetracks. Reading & Writing. https://doi.org/10.1007/s11145-021-10172-3 

Bastian, A., Kaiser, G., Meyer, D., Schwarz, B., & König, J. (2021). Teachers’ noticing and its growth toward expertise – an expert-novice comparison with (pre-service) secondary mathematics teachers. Educational Studies in Mathematics. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10128-y 

Court, L., Dohmen, T., Baumanns, L., Rott, B., & Herzmann, P. (2021). Das Bedürfnis nach Gewissheit und Konkretion. Rekonstruktionen der Orientierungen von Mathematikstudent*innen im Hinblick auf die Reformerwartung Inklusion. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 5(1), 38-54. https://doi.org/10.3224/zehf.v5i1.04 

Gottfried, K., Casale, G., Hennemann, T., Huber, C., Kaspar, K., Spilles, M., Strauß, S., & König, J. (2021). Adaptiver Umgang mit externalisierenden Verhaltensproblemen: Pädagogisches Wissen zu inklusivem Unterricht mit Fokus emotionale und soziale Entwicklung. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 43 (2), 260-272. https://doi.org/10.24452/sjer.43.2.6 

Hövels, B., & Herzmann, P. (2021). Kontingenzbearbeitung in der Krise. Eine dokumentarische Rekonstruktion von Kommunikationsbeiträgen im #twitterlehrerzimmer zu Zeiten der pandemiebedingten Schulschließungen. Zeitschrift für Qualitative Forschung, 22(1), 139-158. https://doi.org/10.3224/zqf.v22i1.11 

Hoss, T., Ancina, A., & Kaspar, K. (2021). Forced Remote Learning During the COVID-19 Pandemic in Germany: A Mixed-Methods Study on Students’ Positive and Negative Expectations. Frontiers in Psychology, 12, Article 642616. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.642616 

Jentsch, A., Schlesinger, L., Heinrichs, H., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2021). Erfassung der fachspezifischen Qualität von Mathematikunterricht: Faktorenstruktur und Zusammenhänge zur professionellen Kompetenz von Mathematiklehrpersonen. Journal für Mathematik-Didaktik, 42, 97-121. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00168-x 

Kaspar, K., & Fuchs, L. A. M. (2021). Who likes what kind of news? The relationship between characteristics of media consumers and news interest. Sage Open, 11(1), 1-12. https://doi.org/10.1177/21582440211003089 

Keßel, S., Hegerath, H., Grüber-Stankowski, C., Nawab, L., Balters, L., & Hanisch, C. (2021). MuTig- Multiprofessionell Transition gestalten. Frühförderung interdisziplinär. https://doi.org/10.2378/fi2022.art01d 

König, J., Blömeke, S., Jentsch, A., Schlesinger, L., Felske, C., Musekamp, F., & Kaiser, G. (2021). The links between pedagogical competence, instructional quality, and mathematics achievement in the lower secondary classroom. Educational Studies in Mathematics, 107, 189-212. https://doi.org/10.1007/s10649-020-10021-0 

König, J., Krepf, M., Bremerich-Vos, A., & Buchholtz, C. (2021). Meeting cognitive demands of lesson planning: Introducing the CODE-PLAN model to describe and analyze teachers’ planning competence. The Teacher Educatorhttps://doi.org/10.1080/08878730.2021.1938324 

Leidig, T., Hanisch, C., Vögele, U., Niemeier, É., Gerlach, S., & Hennemann, T. (2021). Professionalisierung im Kontext externalisierender Verhaltensprobleme – Entwicklung eines Qualifizierungs- und Begleitkonzepts für Lehrkräfte an Förderschulen mit dem Förderschwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung. Wissenschaftliche Jahreszeitschrift Emotionale und Soziale Entwicklung (ESE) in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen 3(3), 88-98. https://doi.org/10.35468/5903-07 

Marchand, S., & Spiegler, J. (2021). „Einfach hinnehmen“ – Partizipation bei der Leistungsbewertung. Zeitschrift für Grundschulforschung, 45https://doi.org/10.1007/s42278-021-00109-8 

Meier, J. V., Noel, J. A., & Kaspar, K. (2021). Alone together: Computer-mediated communication in leisure time during and after the COVID-19 pandemic. Frontiers in Psychology, 12, Article 666655. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.666655 

Meßner, M. T., Adl-Amini, K., Hardy, I. & Engartner, T. (2021). Planspiel Förderausschuss: Konzeption und Material zur analogen wie digitalen Umsetzung in der inklusionsorientierten Lehrkräftebildung. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, 4(1), 309-328.

Nijhawan, S., Elsner, D. & Engartner, T. (2021). The Construction of Cosmopolitan Glocalities in Secondary Classrooms through Content and Language Integrated Learning (CLIL) in the Social Sciences. Global Education Review, 8(2-3), 92-115. Download

Roth, K., & Kaspar, K. (2021). When company decisions harm or help the environment: The influence of social context and affective state on moral and causal responsibility attributions. Current Psychology, 1-15. Advance Online Publication. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01915-0 

Rüth, M., Breuer, J., Zimmermann, D., & Kaspar, K. (2021). The effects of different feedback types on learning with mobile quiz apps. Frontiers in Psychology, 12, Article 665144. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.665144 

Rüth, M., & Kaspar, K. (2021). Commercial video games in school teaching: Two mixed methods case studies on students’ reflection processes. Frontiers in Psychology, 11, Article 594013. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.594013 

Rüth, M., & Kaspar, K. (2021). Educational and Social Exergaming: A perspective on physical, social, and educational benefits and pitfalls of exergaming at home during the COVID-19 pandemic and afterwards. Frontiers in Psychology, 12, Article 644036. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.644036 

Santagata, R., König, J., Scheiner, T., Nguyen, H., Adleff, A.-K., Yang, X., & Kaiser, G. (2021). Mathematics teacher learning to notice: A systematic review of studies of video-based programs. ZDM-Mathematics Education, 53, 119-134. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01216-z 

Schmitz, F., Hanisch, C., von der Linde, I., Knorr, S., & Bruning, N. (2021). „ASS ST“ ein Schulbegleitertraining für Autismus-Spektrum-Störungen im Kindes- und Jugendalter: Eine Pilotstudie. Zeitschrift für Heilpädagogik, 72, 301-309. Download

Urton, K., Schmitz, S., & Hennemann, T. (2021). Umsetzung und Evaluation eines multiprofessionellen und systemübergreifenden Inklusionskonzeptes für Kinder und Jugendliche im Schulalter. ESE - Emotionale und Soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen 3(3), 164-171. https://doi.org/10.35468/5903-13 

Yang, X., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2021). Relationship between Chinese mathematics teachers’ knowledge and their professional noticing. International Journal of Science and Mathematics Education, 19, 815-837. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10089-3 

Yang, X., König, J., & Kaiser, G. (2021). Growth of professional noticing of mathematics teachers: A comparative study of Chinese teachers noticing with different teaching experiences. ZDM-Mathematics Education, 53, 29-42. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01217-y 

Yang, X., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2021). Relationship between Chinese mathematics teachers' knowledge and their professional noti[1]cing. International Journal of Science and Mathematics Education, 19, 815-837. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10089-3 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2020

Behr, J., Leidig, T., & Hennemann, T. (2020). Train-the-Trainer: Entwicklung und Umsetzung einer prozessbegleitenden Fortbildung zur Erweiterung von Handlungskompetenzen und Förderung des Selbstwirksamkeitserlebens im inklusiven Kontext. Journal für Psychologie, 27(2), 6-28. https://doi.org/10.30820/0942-2285-2019-2-6 

Behr, J., Leidig, T., Krull, J., Spilles, M., & Hennemann, T. (2020). Multiplikatorenkonzepte zur Professionalisierung von Lehrkräften - ein systematisches Review empirischer Studien. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 13(2), 151-176.

Bietz, C., Asbrand, B., Weichsel, F., & Martens, M. (2020). Forschung und Schulentwicklung. Kollaboration von Schule und Universität am Beispiel der Helene-Lange-Schule und ihrer wissenschaftlichen Begleitung. WE_OS Jahrbuch, 3, 48-61. Download

Blömeke, S., Kaiser, G., König, J., & Jentsch, A. (2020). Profiles of mathematics teachers’ competence and their relation to instructional quality. ZDM Mathematics Education, 52, 329-342. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01128-y 

Boon, R., Urton, K., Grünke, M., & Ko, G. (2020). Video Modeling Interventions for Students With Learning Disabilities: A Systematic Review. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 18, 49-69. https://doi.org/10.18666/LDMJ-2019-V24-I2-9901 

Cammann, F., Darge, K., Kaspar, K., & König, J. (2020). Forschendes Lernen in der Lehrer*innenbildung. Erfassung und Struktur von anwendungsbezogenem Methodenwissen als Aspekt studentischer Forschungskompetenz. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (Edition), 13-37. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22460-8_2 

Doll, J., Jentsch, A., Meyer, D., Kaiser, G., & König, J. (2020). Zur Reflexion über praktische Lerngelegenheiten: Reflexionsbezogene Tätigkeiten angehender Lehrpersonen in universitären und außeruniversitären Praxisphasen. Herausforderungen Lehrer_innenbildung, 3(1), 1-17. Download

Felske, C., König, J., Kaiser, G., Klemenz, S., Ross, N., & Blömeke, S. (2020). Pädagogisches Wissen von berufstätigen Mathematiklehrkräften. Validierung der Konstruktrepräsentation im TEDS-M Test. Diagnostica, 66(2), 110-122. https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000250 

Glutsch, N., König, J., & Rothland, M. (2020). Zielorientierungen und Leistungsmotivation angehender Lehrkräfte zu Studienbeginn - eine Profilanalyse. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23(4), 793-822. https://doi.org/10.1007/s11618-020-00961-x 

Görtz-Dorten, A., Hanisch, C., Hautmann, C., & Döpfner, M. (2020). Prävention externaler Störungen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und –psychotherapie, 48(6), 1-10. https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000650 

Hanisch, C., Eichelberger, I., Richard, S., & Döpfner, M. (2020). Effects of a modular teacher coaching program on child attention problems and disruptive behavior and on teachers’ self-efficacy and stress. School Psychology International, 41(6), 543-568. https://doi.org/10.1177/0143034320958743 

Hennemann, T., Casale, G., Leidig, T., Fleskes, T., Döpfner, M., & Hanisch, C. (2020). Psychische Gesundheit von Schülerinnen und Schülern an Förderschulen mit dem Förderschwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung (PEARL) – Ein interdisziplinäres Kooperationsprojekt zur Entwicklung von Handlungsempfehlungen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 14, 44-57.

Hensel, M., Niessen, A., Reuther, E., Rosen, L., Sehnbruch, L., Şengüler, B., Weber, B., & Wer-
ker, B. (2020). Die „Heliosschulen – Inklusive Universitätsschulen der Stadt Köln“. Grün- dungsgeschichte und aktuelle Entwicklungsperspektiven. WE_OS-Jahrbuch, 3, 37-47. Download

Herzmann, P., & Liegmann, A. B. (2020). Mündliche Prüfungen im Kontext des Forschenden Lernens. (Re-)Adressierungen als Inszenierung studentischer Expertise. Zeitschrift für Pädagogik, 66(5), 727-745. https://doi.org/10.3262/ZP2005727 

Hövel, D. C., Hennemann, T., Urban, M., & Osipov, I. (2020). „Die Mischung macht den Unterschied“ -Selektive Wirksamkeitsstudie zur Förderung emotionaler und sozialer Kompetenzen mit dem Ben & Lee Programm. Wissenschaftliche Jahreszeitschrift Emotionale und Soziale Entwicklung (ESE) in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen, 2, 30-44. https://doi.org/10.35468/5819-03 

Jentsch, A., Casale, G., Schlesinger, L., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2020). Variabilität und Generalisierbarkeit von Ratings zur Qualität von Mathematikunterricht zwischen und innerhalb von Unterrichtsstunden. Unterrichtswissenschaft, 48, 179-197. https://doi.org/10.1007/s42010-019-00061-8 

Kaspar, K. (2020). Motivations for Social Distancing and App Use as Complementary Measures to Combat the COVID-19 Pandemic: Quantitative Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 22(8), Article e21613. https://doi.org/10.2196/21613 

König, J., & Bremerich-Vos, A. (2020). Deutschdidaktisches Wissen angehender Sekundarstufenlehrkräfte. Testkonstruktion und Validierung. Diagnostica, 66(2), 93-109. https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000251 

König, J., Bremerich-Vos, A., Buchholtz, C., & Glutsch, N. (2020). General pedagogical knowledge, pedagogical adaptivity in written lesson plans, and instructional practice among preservice teachers. Journal of Curriculum Studieshttps://doi.org/10.1080/00220272.2020.1752804 

König, J., Darge, K., & Kramer, C. (2020). Kompetenzentwicklung im Praxissemester: Zur Bedeutung schulpraktischer Lerngelegenheiten auf den Erwerb von pädagogischem Wissen bei Lehramtsstudierenden. In I. Ulrich, & A. Gröschner (Hrsg.), Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende. Edition ZfE, 67-96. Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_2 

König, J., Jäger-Biela, D., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: Teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4), 608-622. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650 

Köster, M., Goeke, C., Goeke, B., Hoffmann, T., & Kaspar, K. (2020). Auditory Information Supports the Learning Transfer from L2 to L3 Tonal Languages. Current Psychology, 39, 742-749. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9792-z 

Kramer, C., König, J., Strauß, S., & Kaspar, K. (2020). Classroom videos or transcripts? A quasi-experimental study to assess the effects of mediabased learning on pre-service teachers' situation-specific skills of classroom management. International Journal of Educational Research, 103https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101624 

Kulawiak, P. R., Urton, K., Krull, J., Hennemann, T., & Wilbert, J. (2020). Internalizing Behavior of Sociometrically Neglected Students in Inclusive Primary Classrooms - A Methodical Issue? Frontiers in Education, 5(32), 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00032 

Leidig, T., Hennemann, T., & Hillenbrand, C. (2020). Integration sozial-emotionalen Lernens im (Fach-)Unterricht. Zeitschrift für Heilpädagogik, 71, 148-159.

Marchand, S. (2020). Zwischen Einblicken und Beweisen. Wie digitale Bildungsdokumentation
den Blick auf Bildungsprozesse verändern könnte. Zeitschrift für Grundschulforschung, 13(1), 117-131. https://doi.org/10.1007/s42278-019-00065-4 

Nehls, C., König, J., Kaiser, G., & Blömeke, S. (2020). Profiles of teachers’ general pedagogical knowledge: nature, causes, and effects on beliefs and instructional quality. ZDM - Mathematics Education, 52, 343-357. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01102-3 

Plöger, W., Krepf, M., Scholl, D., & Seifert, A. (2020). Analytical competence of teachers - Assessing the construct validity by means of mixed methods and drawing consequences for teacher education. Teacher Education Quarterly, 47(2), 134-157.

Rosen, L., Sehnbruch, L., & Werker, B. (2020). Herausforderungen der theoretischen Anschlussfähigkeit der sogenannten Neuen Autorität an die didaktische Grundlegung und das Rahmenkonzept der „Heliosschulen – Inklusive Universitätsschulen der Stadt Köln“. Zeitschrift für Inklusion, 2.

Rüth, M., & Kaspar, K. (2020). Exergames in formal school teaching: A pre-post longitudinal field study on the effects of a dance game on motor learning, physical enjoyment, and learning motivation. Entertainment Computing, 35, 100372. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2020.100372 

Spilles, M., Hagen, T., & Hennemann, T. (2020). Evaluation des KlasseKinderSpiels im Kontext einer tutoriellen Leseförderung. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 67. Advance Online Publication. Download

Urban, M., Hövel, D. C., & Hennemann, T. (2020). Ben & Lee: Ein Programm zur systematischen Förderung emotionaler und sozialer Kompetenzen im Deutsch- und Sachunterricht für die 3. & 4. Klasse. Zeitschrift für Heilpädagogik, 71, 160-172.

Volpe, R. J., Yeung, J., Casale, G., Krull, J., Briesch, A. M., & Hennemann, T. (2020). Evaluation of a German language school-based universal screening for student social, emotional, and behavioral risk. International Journal of School & Educational Psychologyhttps://doi.org/10.1080/21683603.2020.1717699 

Wilbert, J., Urton, K., Krull, J., Kulawiak, P. R., Schwalbe, A., & Hennemann, T. (2020). Teachers’ Accuracy in Estimating Social Inclusion of Students With and Without Special Educational Needs. Frontiers in Education, 5, 1-11. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.598330 

Yang, X., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2020). Relationship between pre-service mathematics teachers’ knowledge, beliefs and instructional practice in China. ZDM - Mathematics Education, 52, 281-294. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01145-x 

Zimmermann, D., Noll, C., Gräßler, L., Hugger, K.-U., Braun L. M., Nowak, T., & Kaspar, K. (2020). Influencers on YouTube: A quantitative study on young people’s use and perception of videos about political and societal topics. Current Psychology, 1-17. Advance Online Publication. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01164-7 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2019

Börger, J., Krull, J., Hagen, T., & Hennemann, T. (2019). Videogestütztes Lernen durch Erklären in der universitären Ausbildung von Lehrkräften - Die Methode One-Take-Video. die hochschullehre, 5, 639-660.

Boon, R., Urton, K., Grünke, M., & Rux, T. (2019). Mnemonic Strategies in mathematics instruction for students with Learning Disabilities: A narrative review. Learning Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 24(1), 49-62. https://doi.org/10.18666/LDMJ-2019-V24-I2-9901 

Bremerich-Vos, A., König, J., & Fladung, I. (2019). Fachliches und fachdidaktisches Wissen von angehenden Deutschlehrkräften im Referendariat: Konzeption und Ergebnisse einer Testung in Berlin und NRW. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 3(2), 155-172. https://doi.org/10.3224/zehf.v3i2.05 

Bruckmann, C., Glutsch, N., Pohl, T., Hanke, P., & König, J. (2019). Notwendiges Professionswissen für den basalen Lese- und Schreibunterricht aus der Sicht von Experten der Lehrerausbildung. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 12(1), 5-18.

Casale, G., Brüggemann, M., & Hennemann, T. (2019). Aufmerksamkeitsstörungen im Unterricht durch körperliche Aktivität reduzieren? Konzeption und erste Befunde eines Hochintensiven Intervalltrainings für Schüler mit ADHS. Empirische Sonderpädagogik, (1), 71-80.

Casale, G., & Hennemann, T. (2019). Schulklima und Pädagogik bei Gefühls- und Verhaltensstörungen: Aktueller Forschungsstand und erste Ergebnisse bei Schülerinnen und Schülern mit Symptomverhalten. Wissenschaftliche Jahreszeitschrift Emotionale und Soziale Entwicklung (ESE) in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen, 1, 56-72. https://doi.org/10.35468/5750-04 

Casale, G., Volpe, R. J., Briesch, A. M., Hennemann, T., & Grosche, M. (2019). Dependability of Direct Behavior Ratings Multi- and Single-Item-Scales. Assessment for Effective Intervention, (online first).

Casale, G., Volpe, R. J., Briesch, A. M., Hennemann, T., & Grosche, M. (2019). Dependability of Direct Behavior Rating Single- and Multi-Item Scales across Raters and Days in Two School Subjects. Assessment for Effective Intervention, (online first). https://doi.org/10.1177/1534508419836498 

Casale, G., Volpe, R. J., Grosche, M., Hennemann, T., Briesch, A. M., & Daniels, B. (2019). Konstruktvalidität eines universellen Screenings zur unterrichtsnahen und ökonomischen Diagnostik herausfordernden Verhaltens von Schüler*innen - eine Multitrait-Multimethod-Analyse. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33(1), 17-31. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000232 

Döpfner, M., Katzmann, J., Hanisch, C., Fegert, M., Kölch, M., Ritschel, A., Treier, A.-K., Hellmich, M., Roessner, V., Ravens-Sieberer, U., Banaschewski, T., & Görtz-Dorten, A. (2019). Affective dysregulation in childhood optimizing prevention and treatment: protocol of three randomized controlled trials in the ADOPT study. BMC Psychiatry, 19, 264-284. https://doi.org/10.1186/s12888-019-2239-8 

Ferreira González, L., Hövel, D. C., Hennemann, T., & Schlüter, K. (2019). Auswirkungen des gezielten Einsatzes von Classroom Management Strategien im inklusiven Fachunterricht Biologie auf das Unterrichtsverhalten von Schülern unter erhöhten Risiken aus Perspektive der Lehrperson - Eine Einzelfallstudie. Empirische Sonderpädagogik, 1, 53-70.

Ferreira González, L., Schlüter, K., Hennemann, T., & Hövel, D., (2019/angenommen). Inklusiver Biologieunterricht (IBU) – Wie wirkt sich die Unterrichtsmaßnahme IBU auf das Unterrichtsverhalten von Risiko- Schülerinnen und Schülern aus Perspektive der Lehrkraft aus? Empirische Sonderpädagogik. 

Ferreira González, L., Hövel, D., Hennemann, T., Schlüter, K., & Osipov, I. (2019). Emotionale Kompetenzförderung im Biologieunterricht. Prävention und Gesundheitsförderung, 14, 223–230. https://doi.org/10.1007/s11553-019-00702-x 

Gebhardt, M., DeVries, J. M., Jungjohann, J., Casale, G., Gegenfurtner, A., & Kuhn, J.-T. (2019). Measurement Invariance of a Direct Behavior Rating Multi Item Scale across Occasions. Social Sciences, 8(2), 46. https://doi.org/10.3390/socsci8020046 

Gerhard, K., Heuser, V., König, J., Melzer, C., & Kaspar, K. (2019). Eine quasi-experimentelle Studie zur Förderung des pädagogischen Wissens für inklusiven Unterricht durch ein rollenspielgestütztes Lehr-Lernformat. Herausforderung Lehrer_innenbildung, 2(3), 346-364. Download

Glutsch, N., & König, J. (2019). Pre-service teachers' motivations for choosing teaching as a career: Does subject interest matter? Journal of Education for Teaching, 45(5), 494-510. https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1674560 

Großschedl, J., Welter, V., & Harms, U. (2019). A new instrument for measuring pre‐service biology teachers' pedagogical content knowledge: The PCK‐IBI. Journal of Research in Science Teaching, 56(4), 402-439. https://doi.org/10.1002/tea.21482 

Hanisch, C., Casale, G., Volpe, R. J., Briesch, A. M., Richard, S., Meyer, H., Hövel, D. C., Hagen, T., Krull, J., & Hennemann, T. (2019). Gestufte Förderung in der Grundschule: Konzeption eines mehrstufigen, multimodalen Förderkonzeptes bei expansivem Problemverhalten. Prävention und Gesundheitsförderung, (online first). https://doi.org/10.1007/s11553-018-0700-z 

Herzmann, P., Kunze, K., Proske, M., & Rabenstein, K. (2019). Editoral. In P. Herzmann, K. Kunze, M. Proske, & K. Rabenstein (Hrsg.), Die Praxis der Lehrer*innenbildung. Ansätze - Erträge - Perspektiven. ZISU - Zeitschrift für Interpretative Schul- und Unterrichtsforschung, 3-23. Leverkusen: Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/zisu.v8i1.01 

Hövel, D. C., Rietz, C., & Hennemann, T. (2019): Meta-Analyse programmatischer-präventiver Förderung der emotionalen und sozialen Entwicklung in der Primarstufe. Emotionale und Soziale Entwicklung (ESE) in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen, 1, 38-55. https://doi.org/10.35468/5750-03 

Kaiser, G. & König, J. (2019). Competence Measurement in (Mathematics) Teacher Education and Beyond: Implications for Policy. Higher Education Policy, 32, 597-615. https://doi.org/10.1057/s41307-019-00139-z 

Kaspar, K., & Müller-Jensen, M. (2019). Information seeking behavior on Facebook: The role of censorship endorsement and personality. Current Psychology, (online first), 1-12. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00316-8 

Kaspar, K., Weber, S., & Wilbers, A.-K. (2019). Personally relevant online advertisements: Effects of demographic targeting on visual attention and brand evaluation. PLoS ONE, 14(2), e0212419. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212419 

Klemenz, S., & König, J. (2019). Modellierung von Kompetenzniveaus im pädagogischen Wissen bei angehenden Lehrkräften: Zur kriterialen Beschreibung von Lernergebnissen der fächerübergreifenden Lehramtsausbildung. Zeitschrift für Pädagogik, 65(3), 355-377. https://doi.org/10.3262/ZP1903355 

Klemenz, S., König, J., & Schaper, N. (2019). Learning opportunities in teacher education and proficiency levels in general pedagogical knowledge: new insights into the accountability of teacher education programs. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 31(2), 221-249. https://doi.org/10.1007/s11092-019-09296-6 

König, J., Bremerich-Vos, A., Buchholtz, C., Fladung, I., & Glutsch, G. (2019). Pre-service teachers’ generic and subject-specific lesson-planning skills: On learning adaptive teaching during initial teacher education. European Journal of Teacher Education,  43(2), 131-150. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1679115 

König, J., Gerhard, K., Kaspar, K., & Melzer, C. (2019). Professionelles Wissen von Lehrkräften zur Inklusion: Überlegungen zur Modellierung und Erfassung mithilfe standardisierter Testinstrumente. Pädagogische Rundschau, 73(1), 43-64. https://doi.org/10.3726/PR012019.0004 

Leidig, T., Hennemann, T., van Zadelhoff, F., Grünke, M., Rauh, B., & Rauh, N. (2019). Wie kann es gelingen - Nutzen und (Erfolgs-)Faktoren einer prozessbegleitenden Fortbildung auf dem Weg zur inklusiven Schule aus Sicht der pädagogischen Fachkräfte. Zeitschrift für Heilpädagogik, 70(4), 178-193.

Marchand, S., & Rump, L. (2019). Klafkis Grundfähigkeiten der Allgemeinbildung im Kontext des Strukturwandels von Öffentlichkeiten durch soziale Medien. merzWissenschaft, 63(6), 76-85. https://doi.org/10.21240/merz/2019.6.8 

Melzer, C. (2019). Das KEFF-Modell. Kooperative Erstellung und Fortschreibung individueller Förderpläne als Grundlage individueller Entwicklungsförderung. Schule inklusiv – Förderplanung, (3), 34-37.

Merl, T., & Herzmann, P. (2019). Inklusion und dis/ability: Überlegungen zu einer differenztheoretischen Unterrichtsforschung. Zeitschrift für Inklusion, 10(2).

Offer-Boljahn, H., Hövel, D. C., & Hennemann, T. (2019). A Multi Component Intervention in Early Child Education: A Systematic Review. ENPAIR, 1(1), 31-44.

Plöger, W., Krepf, M., Scholl, D., & Seifert, A. (2019). Looking in the Heads of Experienced Teachers - Do They Use the Wide Range of Principles of Effective Teaching when Analysing Lessons. Australian Journal of Teacher Education, 44(1), 21-35. https://doi.org/10.14221/ajte.2018v44n1.2 

Plöger, W., Scholl, D., Schüle, C., & Seifert, A. (2019). Development of trainee teachers’ analytical competence in their induction phase – a longitudinal study comparing science and non-science teachers. Teaching and Teacher Education, 85, 215-225. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.06.018 

Spilles, M., Hagen, T., & Hennemann, T. (2019). Playing the Good Behavior Game during a Peer-Tutoring Intervention: Effects on Behavior and Reading Fluency of Tutors and Tutees with Behavioral Problems. Insights into Learning Disabilities, 16(1), 59-77.

Spilles, M., Hagen, T., & Hennemann, T. (2019). Wirkungen einer tutoriellen Leseflüssigkeitsförderung auf die soziale Integration von Kindern mit externalisierenden Verhaltensproblemen sowie auf die Lesegeschwindigkeit von Tutoren und Tutanden. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 88(1), 44-57. https://doi.org/10.2378/vhn2019.art07d 

Spilles, M., Hagen, T., Leidig, T., & Hennemann, T. (2019). Tutorielle Leseflüssigkeitsförderung von drei leseschwachen Zweitklässlern mit externalisierenden Verhaltensproblemen. Sonderpädagogische Förderung heute, 64, 185-201. https://doi.org/10.3262/SZ1902185 

Strauß, S., König, J., & Nold, G. (2019). Fachdidaktisches Wissen, Überzeugungen, Enthusiasmus und Selbstwirksamkeit: Prüfung der Struktur von Merkmalen professioneller Kompetenz von angehenden Englischlehrkräften. Unterrichtswissenschaft, 47(2), 243-266. https://doi.org/10.1007/s42010-019-00039-6 

Strauß, S., & Rohr, D. (2019). Peer-Learning in der Lehrer*innenbildung. Journal für Lehrer*innenbildung, 19(3), 106-116. https://doi.org/10.35468/jlb-03-2019_11 

Yang, X., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2019). Professional Noticing of Mathematics Teachers: a Comparative Study Between Germany and China. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(5), 965-985. https://doi.org/10.1007/s10763-018-9907-x 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2018

Althoff, F., & Melzer, C. (2018). Was wir über unsere Gesellschaft wissen, wissen wir aus den Massenmedien. Analyse der Diskussion zur inklusiven Bildung in überregionalen Zeitungen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 69(12), 569-581.

Becker, M., Hofhues, S., Lukács, B., Reder, C., & Schiefner-Rohs, M. (2018). Lehramtsstudierende gemeinsam für OER (aus-)bilden. OERlabs. Synergie. Fachmagazin für Digitalisierung in der Lehre. Sonderband, 202-211.

Cammann, F., Darge, K., Kaspar, K., & König, J. (2018). Anforderungen Forschenden Lernens im Praxissemester. Entwicklung eines Modells und erste empirische Befunde zur Validität. HLZ, 1(1), 17-34.

Casale, G., Volpe, R. J., Daniels, B., Hennemann, T., Briesch, A. M., & Grosche, M. (2018). Measurement Invariance of a Universal Behavioral Screener across Samples from the USA and Germany. European Journal of Psychological Assessment, 34(2), 113-126. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000447 

Caspari-Sadeghi, S., & König, J. (2018). On the Adequacy of Expert Teachers: From Practical Convenience to Psychological Reality. International Journal of Higher Education, 7(5), 1-19. https://doi.org/10.5430/ijhe.v7n5p1 

Depaepe, F., & König, J. (2018). General pedagogical knowledge, self-efficacy and instructional practice: Disentangling their relationship in pre-service teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 177-190. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.003 

Doll, J., Buchholtz, N., Kaiser, G., König, J., & Bremerich-Vos, A. (2018). Nutzungsverläufe für fachdidaktische Studieninhalte der Fächer Deutsch, Englisch und Mathematik im Lehramtsstudium: die Bedeutung der Lehrämter und der Zusammenhang mit Lehrinnovationen. Zeitschrift für Pädagogik, 64(4), 511-532. Download

Doll, J., Jentsch, A., Meyer, D., Kaiser, G., Kaspar, K., & König, J. (2018). Zur Nutzung schulpraktischer Lerngelegenheiten an zwei deutschen Hochschulen: lernprozessbezogene Tätigkeiten angehender Lehrpersonen in Masterpraktika. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 11(1), 24-45. Download

Glutsch, N., König, J., & Rothland, M. (2018). Die Berufswahlmotivation von angehenden Lehrkräften bei Eintritt in ihre Ausbildung - Unterschiede nach Fächerwahl? Zeitschrift für Pädagogik, 64(4), 461-485. Download

Hennemann, T., Hillenbrand, C., Fitting-Dahlmann, K., Wilbert, J., & Urton, K. (2018). Auf dem Weg zum inklusiven Schulsystem – Konzeption der wissenschaftlichen Begleitevaluation. Zeitschrift für Heilpädagogik, 1, 4-16.

Herzmann, P., & Liegmann, A. B. (2018). Studienprojekte im Praxissemester. Wirkungsforschung im Kontext Forschenden Lernens. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 11(1), 46-65.

Hofhues, S. (2018). Bildung im digitalen Wandel. Eine gesamtgesellschaftliche Herausforderung. Magazin Sprache. Goethe Institut.

König, J., Doll, J., Buchholtz, N., Förster, S., Kaspar, K., Rühl, A.-M., Strauß, S., Bremerich-Vos, A., Fladung, I., & Kaiser, G. (2018). Pädagogisches Wissen versus fachdidaktisches Wissen? Struktur des professionellen Wissens bei angehenden Deutsch-, Englisch- und Mathematiklehrkräften im Studium. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(3), 1-38. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0765-z 

König, J., Drahmann, M., & Rothland, M. (2018). Motivprofile von Studierenden zu Beginn der Lehrerbildung. Anwendung und Validierung eines personenzentrierten Ansatzes in Deutschland und Österreich. Zeitschrift für Bildungsforschung, 8(2), 153-171. https://doi.org/10.1007/s35834-018-0212-0 

Krull, J., Wilbert, J., & Hennemann, T. (2018). Does social exclusion by classmates lead to behaviour problems and learning difficulties or vice versa? A cross-lagged panel analysis. European Journal of Special Needs Education, 33(2), 235-253. https://doi.org/10.1080/08856257.2018.1424780 

Krull, J., Urton, K., Wilbert, J., & Hennemann, T. (2018). Der Kreis Mettmann auf dem Weg zum inklusiven Schulsystem – zentrale Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung. Zeitschrift für Heilpädagogik, 69(1), 17-39.

Küpper, A., Schulz, A., & Hennemann, T. (2018). Zur Eignung astronomischer Kontexte für einen inklusiven Physikunterricht. Astronomie + Raumfahrt im Unterricht, 55(3/4), 60-64.

Küpper, A., Schulz, A., & Hennemann, T. (2018): Mit dem Licht durch unser Sonnensystem und darüber hinaus - Ein Rahmenkontext für den (inklusiven) Physikunterricht. Astronomie + Raumfahrt im Unterricht, 55(6), 42-47.

Leidig, T., Grünke, M., Urton, K., Knaak, T., & Hisgen, S. (2018). The effects of the RAP strategy used in a peer-tutoring setting to foster reading comprehension in high-risk fourth graders. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 16(2), 231-253.

Pankow, L., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2018). Perception of student errors under time limitation: Are teachers faster than mathematicians or students? ZDM Mathematics Education, 50(3), 631-642. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0945-1 

Schiefner-Rohs, M., & Hofhues, S. (2018). Zurück in die Zukunft. Anforderungen an Medienbildung in der Aus- und Weiterbildung von Lehrpersonen am Beispiel eines Praxis- und Entwicklungsprojekts. MedienPädagogik, 31, 58-77. https://doi.org/10.21240/mpaed/31/2018.03.28.X 

Schlesinger, L., Jentsch, A., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2018). Subject-specific characteristics of instrucational quality in mathematics education. ZDM Mathematics Education, 50(3), 475-490. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0917-5 

Spilles, M., Hagen, T., & Hennemann, T. (2018). Tutorielle Leseverfahren mit Grundschulkindern mit externalisierenden Verhaltensproblemen. Empirische Sonderpädagogik, 10(1), 39-71.

Stahl-Morabito, N., & Melzer, C. (2018). Planungsmodelle für inklusiven Unterricht. Schule NRW. Amtsblatt des Ministeriums für Schule und Weiterbildung. Sonderausgabe 04/2018: Perspektiven und Herausforderungen für die Lehrerbildung in NRW. Tagungsdokumentation des NRW-Netzwerktreffens im Kontext der Qualitätsoffensive Lehrerbildung in Essen am 23. November 2017, 13-16.

Tachtsoglou, S., & König, J. (2018). Der Einfluss von Lerngelegenheiten in der Lehrerausbildung auf das pädagogische Wissen angehender Englischlehrkräfte. Journal for Educational Research Online, 10(2), 3-33. Download

Urton, K., Wilbert, J., Krull, J., Börnert, M., & Hennemann, T. (2018). Inklusives Schulklima: Konzeptionelle Darstellung eines Rahmenmodells. Zeitschrift für Heilpädagogik, 1, 40-52.

Volpe, R. J., Casale, G., Mohiyeddini, C., Grosche, M., Hennemann, T., Briesch, A. M., & Daniels, B. (2018). A Universal Screener Linked to Personalized Classroom Interventions: Psychometric Characteristics in a Large Sample of German Schoolchildren. Journal of School Psychology, 66, 25-40. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2017.11.003 

Willemsen, P., Newen, A., & Kaspar, K. (2018). A new look at the attribution of moral responsibility: The underestimated relevance of social roles. Philosophical Psychology, 31(4), 595-608. https://doi.org/10.1080/09515089.2018.1429592 

Yang, X., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2018). Professional Noticing of Mathematics Teachers: a Comparative Study Between Germany and China. International Journal of Science and Mathematics Education, (online first). https://doi.org/10.1007/s10763-018-9907-x 

Yang, X., Kaiser, G., König, J., & Blömeke, S. (2018). Measuring Chinese Teacher Professional Competence: Adapting and Validating a German Framework in China. Journal of Curriculum Studies, 50(5), 638-653. https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1502810 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2017

Artmann, M., Herzmann, P., Hoffmann, M., & Proske, M. (2017). Sprechen über Unterricht - Wissenskommunikation in einem kasuistischen Format der universitären Lehrerbildung. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 10(2), 216-233.

Briesch, A. M., Casale, G., Grosche M., Volpe, R. J., & Hennemann, T. (2017). Initial Validation of the Usage Rating Profile-Assessment. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 15(2), 193-207.

Casale, G., Grosche, M., Volpe, R. J., & Hennemann, T. (2017). Zuverlässigkeit von Verhaltensverlaufsdiagnostik über Rater und Messzeitpunkte bei Schülern mit externalisierenden Verhaltensproblemen. Empirische Sonderpädagogik, (2), 143-164.

Casale, G., Husakovic, M., Hagen, T., Hövel, D. C., Krull, J., & Spilles, M. (2017). Effekte eines kognitiv-behavioralen Aufsatztrainings auf die Schreibleistung und das Lern- und Arbeitsverhalten bei Schülern mit ADHS in der Sekundarstufe I einer Förderschule. Empirische Sonderpädagogik, (2), 341-364.

Hennemann, T., Casale, G., Hillenbrand, C., Fitting-Dahlmann, K., Hövel, D. C., Hagen, T., Leidig, T., Vierbuchen, M.-C., Wilbert, J., Grosche, M., & Melzer, C. (2017). „Schulen auf dem Weg zur Inklusion“: Konzeption, Evaluation und erste Befunde einer landesweiten Qualifizierungsmaßnahme zur Inklusion in Nordrhein-Westfalen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 11, 532-544.

Hoth, J., Kaiser, G., Busse, A., Döhrmann, M., König, J., & Blömeke, S. (2017). Professional competences of teachers for fostering creativity and supporting high-achieving students. ZDM Mathematics Education, 49(1), 107-120. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0817-5 

Kaiser, G., Blömeke, S., König, J., Busse, A., Döhrmann, M., & Hoth, J. (2017). Professional competencies of (prospective) mathematics teachers -cognitive versus situated approaches. Educational Studies in Mathematics, 94(2), 161-182. https://doi.org/10.1007/s10649-016-9713-8 

Kaspar, K., Grümmer, M., Kießler, A., Neuß, C., & Schröter, F. (2017). The effects of colour and valence on news evaluation. International Journal of Psychology, 52(6), 491-498. https://doi.org/10.1002/ijop.12234 

König, J., Bremerich-Vos, A., Buchholtz, C., Lammerding, S., Strauß, S., Fladung, I., & Schleiffer, C. (2017). Modelling and validating the learning opportunities of preservice language teachers: On the key components of the curriculum for teacher education. European Journal of Teacher Education, 40(3), 394-412. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1315398 

König, J., Doll, J., Buchholtz, N., Förster, S., Kaspar, K., Rühl, A.-M., Strauß, S., Bremerich-Vos, A., Fladung, I., & Kaiser, G. (2017). Pädagogisches Wissen versus fach-didaktisches Wissen? Struktur des professionellen Wissens bei angehenden Deutsch-, Englisch- und Mathematiklehrkräften im Studium. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(3), 1-38. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0765-z 

König, J., Gerhard, K., Melzer, C., Rühl, A.-M., Zenner, J., & Kaspar, K. (2017). Erfassung von pädagogischem Wissen für inklusiven Unterricht bei angehenden Lehrkräften: Testkonstruktion und Validierung. Unterrichtswissenschaft, 45(4), 223-242. Download

König, J., Gräsel, C., & Decristan, J. (2017). Adaptiver Umgang mit Heterogenität im Unterricht. Unterrichtswissenschaft, 45(4), 195-206. Download

König, J., Ligtvoet, R., Klemenz, S., & Rothland, M. (2017). Effects of Opportunities to Learn in Teacher Preparation on Future Teachers' General Pedagogical Knowledge: Analyzing Program Characteristics and Outcomes. Studies in Educational Evaluation, 53, 122-133. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.03.001 

König, J., Tachtsoglou, S., Lammerding, S., Strauß, S., Nold, G., & Rohde, A. (2017). The Role of Opportunities to Learn in Teacher Preparation for EFL Teachers' Pedagogical Content Knowledge. The Modern Language Journal, 101(1), 109-127. https://doi.org/10.1111/modl.12383 

Kramer, C., König, J., Kaiser, G., Ligtvoet, R., & Blömeke, S. (2017). Der Einsatz von Unterrichtsvideos in der universitären Ausbildung: Zur Wirksamkeit video- und transkriptgestützter Seminare zur Klassenführung auf pädagogisches Wissen und situationsspezifische Fähigkeiten angehender Lehrkräfte. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(Supplement 1), 137-164. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0732-8 

Mahler, D., Großschedl, J,. & Harms, U. (2017). Using doubly-latent multilevel analysis to elucidate relationships between science teachers’ professional knowledge and students’ performance. International Journal of Science Education, 39(2), 213-237. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1276641 

Paulick, I., Großschedl, J., Harms, U., & Möller, J. (2017). How teachers perceive their expertise: The role of dimensional and social comparisons. Contemporary Educational Psychology, 51, 114-122. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2017.06.007 

Rüth, M., & Kaspar, K. (2017). The E-Learning Setting Circle: First Steps Toward Theory Development in E-Learning Research. The Electronic Journal of e-Learning, 15(1), 94-103. Download

Strauß, S., & König, J. (2017). Berufsbezogene Überzeugungen von angehenden Lehrkräften zur inklusiven Bildung. Unterrichtswissenschaft, 45(4), 243-261. Download

Tachtsoglou, S., & König, J. (2017). Der Einfluss universitärer Lerngelegenheiten auf das pädagogische Wissen von Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7(3), 291-310. https://doi.org/10.1007/s35834-017-0199-y 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2016

Blömeke, S., Busse, A., Kaiser, G., König, J., & Suhl, U. (2016). The relation between content-specific and general teacher knowledge and skills. Teaching and Teacher Education, 56, 35-46. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.02.003 

Casale, G., Strauß, S., Hennemann, T., & König, J. (2016). Wie lässt sich Klassenführungsexpertise messen? Überprüfung eines videobasierten Erhebungsinstruments für Lehrkräfte unter Anwendung der Generalisierbarkeitstheorie. Empirische Sonderpädagogik, 8(2), 119-139. Download

Drahmann, M., Rothland, M., König, J., & Pflanzl, B. (2016). Lehramtsstudierende an Pädagogischen Hochschulen und Universitäten - Zur Bedeutung motivationaler und kognitiver Eingangsvoraussetzungen für die Wahl der lehrerbildenden Institution und des Lehramtstypus. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 9(2), 227-252. Download

Gnambs, T., & Kaspar, K. (2016). Socially Desirable Responding in Web-Based Questionnaires: A Meta-Analytic Review of the Candor Hypothesis. Assessment, (online first), 1-17. https://doi.org/10.1177/1073191115624547 

Hoth, J., Döhrmann, M., Kaiser, G., Busse, A., König, J., & Blömeke, S. (2016). Diagnostic competence of primary school mathematics teachers during classroom situations. ZDM Mathematics Education, 48(1), 41-53. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0759-y 

König, J., & Kramer, C. (2016). Teacher professional knowledge and classroom management: On the relation of general pedagogical knowledge (GPK) and classroom management expertise (CME). ZDM Mathematics Education, 48(1), 139-151. https://doi.org/10.1007/s11858-015-0705-4 

König, J., Lammerding, S., Nold, G., Rohde, A., Strauß, S., & Tachtsoglou, S. (2016). Teachers' Professional Knowledge for Teaching English as a Foreign Language: Assessing the Outcomes of Teacher Education. Journal of Teacher Education, 67(4), 320-337. https://doi.org/10.1177/0022487116644956 

König, J., & Pflanzl, B. (2016). Is teacher knowledge associated with performance? On the relationship between teachers' general pedagogical knowledge and instructional quality. European Journal of Teacher Education, 39(4), 419-436. https://doi.org/10.1080/02619768.2016.1214128 

König, J., & Rothland, M. (2016). Klassenführungswissen als Ressource der Burnout-Prävention? Zum Nutzen von pädagogisch-psychologischem Wissen im Lehrerberuf. Unterrichtswissenschaft, 44(4), 425-441. Download

König, J., Rothland, M., Tachtsoglou, S., & Klemenz, S. (2016). Comparing the change of teaching motivations among preservice teachers in Austria, Germany, and Switzerland: Do in-school learning opportunities matter? International Journal of Higher Education, 5(3), 91-103. https://doi.org/10.5430/ijhe.v5n3p91 

Lauermann, F., & König, J. (2016). Teachers' professional competence and wellbeing: Understanding the links between general pedagogical knowledge, selfefficacy, and burnout. Learning and Instruction, 45, 9-19. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.06.006 

Leidig, T., Hennemann, T., Casale, G., König, J., Melzer, C., & Hillenbrand, C. (2016). Wirksamkeit von Lehrerfortbildungen zur inklusiven Beschulung im Förderschwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung - ein systematisches Review empirischer Studien. Heilpädagogische Forschung, 42(2), 61-77. Abstract

Pankow, L., Kaiser, G., Busse, A., König, J., Blömeke, S., Hoth, J., & Döhrmann, M. (2016). Early Career Teachers' Ability to Focus on Typical Student Errors in Relation to the Complexity of a Mathematical Topic. ZDM Mathematics Education, 48(1-2), 55-67. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0763-2 

Paulick, I., Großschedl, J., Harms, U., & Möller, J. (2016). Pre-service teachers’ professional knowledge and its relation to academic self-concept. Journal of Teacher Education, 67(3), 173-182. https://doi.org/10.1177/0022487116639263 

Plöger, W., Scholl, D., & Seifert, A. (2016). „Und sie bewegt sich doch!“ Wie spezifische Lerngelegenheiten die bildungswissenschaftlichen Kompetenzen von Lehramtsstudierenden fördern können. Zeitschrift für Pädagogik, 61(1), 109-130. Download

Schlesinger, L., & Jentsch, A. (2016). Theoretical and methodological challenges in measuring instructional quality in mathematics education using classroom observations. ZDM Mathematics Education, 48(1), 29-40. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0765-0 

Schwarz, B., Kaiser, G., Busse, A., König, J., & Blömeke, S. (2016). Uncovering the predictors of disagreement: ensuring the quality of expert ratings. ZDM Mathematics Education, 48(1), 83-95. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0758-z 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2015

Blömeke, S., Hoth, J., Döhrmann, M., Busse, A., Kaiser, G., & König, J. (2015). Teacher change during induction: Development of beginning primary teachers’ knowledge, beliefs and performance. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 287-308. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9619-4 

Blömeke, S., König, J., Suhl, U., Hoth, J., & Döhrmann, M. (2015). Wie situationsbezogen ist die Kompetenz von Lehrkräften? Zur Generalisierbarkeit der Ergebnisse von videobasierten Performanztests. Zeitschrift für Pädagogik, 61(3), 310-327. Download

Buchholtz, C., & König, J. (2015). Erfassung von Planungskompetenz im Praxissemester. Journal für LehrerInnenbildung, 15(1), 39-45. Download

Casale, G., Hennemann, T., Volpe, R. J., Briesch, A. M., & Grosche, M. (2015). Generalisierbarkeit und Zuverlässigkeit von Direkten Verhaltensbeurteilungen des Lern-und Arbeitsverhaltens in einer inklusiven Grundschulklasse. Empirische Sonderpädagogik, 7(3), 258-268. Download

Gnambs, T., & Kaspar, K. (2015). Disclosure of sensitive behaviors across self-administered survey modes: a meta-analysis. Behavior Research Methods, 47, 1237-1259. https://doi.org/10.3758/s13428-014-0533-4 

Hennemann, T., Hillenbrand, C., Casale, G., & Hagen, T. (2015). Anwendungsbezogene Materialien der landesweiten Qualifizierung "Auf dem Weg zum inklusiven Schulsystem". Medienbrief Lernmedien und Inklusion des LVR-Zentrums für Medien und Bildung, (1), 17-19. Download

Hintz, A. M., Paal, M., Urton, K., Krull, J., Wilbert, J., & Hennemann, T. (2015). Teachers’ perceptions of opportunities and threats concerning inclusive schooling in Germany at an early stage of inclusion - Analyses of a Mixed Methodology Approach. Journal of Cognitive Education and Psychology, 14(3), 357-374. https://doi.org/10.1891/1945-8959.14.3.357 

Kaiser, G., Busse, A., Hoth, J., König, J., & Blömeke, S. (2015). About the complexities of video-based assessments: Theoretical and methodological approaches to over-coming shortcomings of research on teachers’ competence. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 369-387. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9616-7 

König, J. (2015). Stand der Forschung zu wissenschaftsbezogenen Kompetenzen und weiterführende Fragen. Ein Kommentar. Zeitschrift für Pädagogik, 61, 225-234. Download

König, J. (2015). Kontextualisierte Erfassung von Lehrerkompetenzen. Einführung in den Thementeil. Zeitschrift für Pädagogik, 61(3), 305-309. Download

König, J. (2015). Measuring Classroom Management Expertise (CME) of Teachers: A Video-Based Assessment Approach and Statistical Results. Cogent Education, 2(1): 991178, 1-15. https://doi.org/10.1080/2331186X.2014.991178 

König, J., Blömeke, S., & Kaiser, G. (2015). Early career mathematics teachers' general pedagogical knowledge and skills: Do teacher education, teaching experience, and working conditions make a difference? International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 331-350. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9618-5 

König, J., Buchholtz, C., & Dohmen, D. (2015). Analyse von schriftlichen Unterrichtsplanungen: Empirische Befunde zur didaktischen Adaptivität als Aspekt der Planungskompetenz angehender Lehrkräfte. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(2), 375-404. https://doi.org/10.1007/s11618-015-0625-7 

König, J., Eicken, A., Kramer, C., & Roters, B. (2015). Videos in der Lehrerinnen- und Lehrerausbildung (ViLLA): Konzeptionelle Überlegungen und erste empirische Befunde zu fachsprachlichen Anforderungen beim Lernen mit Unterrichtsvideos durch Lehramtsstudierende. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 8(1), 77-102. Download

König, J., & Klemenz, S. (2015). Der Erwerb von pädagogischem Wissen bei angehenden Lehrkräften in unterschiedlichen Ausbildungskontexten: Zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung in Deutschland und Österreich. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(2), 247-277. https://doi.org/10.1007/s11618-015-0623-9 

König, J., & Rothland, M. (2015). Wirksamkeit der Lehrerbildung in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Journal für LehrerInnenbildung, 15(4), 17-25. Download

Plöger, W., Scholl, D., & Seifert, A. (2015). Analysekompetenz – ein zweidimensionales Konstrukt?! Unterrichtswissenschaft, 42(2), 166-184. Download

Rothland, M., König, J., & Drahmann, M. (2015). Lehrerkinder - Zur Bedeutung der Berufsvererbung für die Berufswahl Lehramt. Zeitschrift für Bildungsforschung 5(2), 129-144. https://doi.org/10.1007/s35834-015-0124-1 

Rothland, M., König, J., & Wolf, J. (2015). Berufswahl Geschichtslehrer/-lehrerin? Vergleichende Analysen zur Bedeutung fachbezogener Varianz der Berufswahlmotivation als Gegenstand fachdidaktischer Forschung. Geschichte in Wissenschaft und Unterricht, 66(9/10), 497-514. Download

Urton, K., Wilbert, J., & Hennemann, T. (2015). Die Einstellung zur Integration und die Selbstwirksamkeit von Lehrkräften. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 62(2), 147-157. https://doi.org/10.2378/peu2015.art09d 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2014

Krull, J., Wilbert, J., & Hennemann, T. (2014a). Soziale Ausgrenzung von Erstklässlerinnen und Erstklässlern mit sonderpädagogischem Förderbedarf im Gemeinsamen Unterricht. Empirische Sonderpädagogik, 1, 59-75. Download

Krull, J., Wilbert, J., & Hennemann, T (2014b). The Social and Emotional Situation of First Graders with Classroom Behavior Problems and Classroom Learning Difficulties in Inclusive Classes. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 12, 169-190. Download

Plöger, W., & Scholl, D. (2014). Analysekompetenz von Lehrpersonen – Modellierung und Messung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(1), 85-112. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0490-9 

Urton, K., Wilbert, J., & Hennemann, T. (2014a). Der Zusammenhang zwischen der Einstellung zur Integration und der Selbstwirksamkeit von Schulleitungen und deren Kollegien. Empirische Sonderpädagogik, 6(1), 3-16. Download

Urton, K., Wilbert, J., & Hennemann, T. (2014b). Attitudes towards inclusion and self-efficacy of principals and teachers in German primary schools. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 12(2), 151-168. Download

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​

2013 und früher

König, J., & Lebens, M. (2012). Classroom Management Expertise (CME) von Lehrkräften messen: Überlegungen zur Testung mithilfe von Videovignetten und erste empirische Befunde. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 5(1), 3-29. Download

König, J., & Rothland, M. (2013). Pädagogisches Wissen und berufsspezifische Motivation am Anfang der Lehrerausbildung. Zum Verhältnis von kognitiven und nicht-kognitiven Eingangsmerkmalen von Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Pädagogik, 59(1), 43-65. Download

König, J., Rothland, M., Darge, K., Schreiber, M., & Tachtsoglou, S. (2013). Erfassung und Struktur berufswahlrelevanter Faktoren für die Lehrerausbildung und den Lehrerberuf in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 16(3), 553-577. https://doi.org/10.1007/s11618-013-0373-5 

Roters, B., König, J., Tachtsoglou, S., & Nold, G. (2013). Fachdidaktisches Wissen angehender Englischlehrkräfte - Theoretischer Rahmen und empirische Ergebnisse zur Struktur eines Testinstruments. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 6(2), 155-177. Download

Volpe, R. J., Briesch, A. M., & Chafouleas, S. M. (2010). Linking screening for emotional and behavioral problems to problem-solving efforts: An adaptive model of behavioral assessment. Assessment for Effective Intervention, 35(4), 240-244. https://doi.org/10.1177/1534508410377194 

Zurück zum Seitenanfang​​​​​​​