The following projects are to be found in the IZeF-RG Competence measurement:

Over the past ten years, the competencies of teachers have increasingly become the subject of empirical research in education, for which an empirical compilation is of fundamental importance, for example
- to test assumptions about the function of teacher education in preparing future teachers for their profession,
- to analyse which competences are necessary on the part of teachers in order to maintain quality teaching and to support the learning and personality development of pupils, and
- for the work on an empirically supported theory for the teaching profession and teacher education.
In addition, the importance of measuring the competences of prospective teachers is further reinforced through global developments such as a growing output management in educational systems, quality assurance measures as well as the internationalisation of tertiary education. Against this background, the IZeF-RG competence measurement focuses on two areas: (1) Projects that essentially work on conceptualisations for the professional competence of teachers, developing competence models and, based on this, aiming at a rating scale with the help of diagnostic procedures. (2) Furthermore, some of the projects also examine assumptions about the effectiveness of teacher education using approaches from competence measurement or analyse the significance of teacher education competences for the quality of their teaching and the learning on the part of pupils. The projects are based on an understanding of the professional competences of teachers as is currently widely used in empirical research in education: Teachers' competencies are defined primarily as the cognitive abilities and skills available to them or learnable from them that are necessary to solve certain problems and tasks in their profession. Competences represent constructs that can be operationalised and, thus, also measured by means of test instruments. Here, aspects of the professional knowledge of teachers play an important role, but also specific, situation-related characteristics, such as their professional perception of typical teaching situations and their ability to analyse and interpret such situations. However, not only cognitive characteristics, but also affective-motivational characteristics form the object of research, such as the motivation behind the teacher's occupation or the convictions of teachers with respect to teaching and learning at school. The competence characteristics defined in this way are always considered and justified within the functional context of successfully coping with professional requirements - especially with respect to teaching as the core activity of teachers.
TCM – Professionelle Kompetenz von Lehrkräften für effektive Klassenführung
Klassenführung bezieht sich auf instruktional-organisatorische Handlungen von Lehrkräften zur Herstellung von Ordnung und effektiver Zeitnutzung im Unterricht. Meta-Analysen belegen die positiven Wirkungen effektiver Klassenführung auf Lernergebnisse von Schüler*innen. In Deutschland und in der Schweiz wie auch in anderen Ländern weltweit existieren Erwartungen gegenüber der Lehrer*innenbildung, angehende Lehrkräfte auf professionelle Herausforderungen der Klassenführung vorzubereiten. Berufseinsteigende sind jedoch oft stark gefordert: Sie berichten, dass Klassenführung für sie eine der größten Schwierigkeiten darstellt und sie sich nicht notwendigerweise gut darauf vorbereitet fühlen. In dieser Hinsicht bestehen hohe, teils unerfüllte Erwartungen an die Lehrer*innenbildung. Das Projekt zielt auf die Generierung neuer Erkenntnisse zur „professionellen Kompetenz von Lehrkräften für eine effektive Klassenführung“ (teacher professional competence for effective classroom management, TCM).
Dabei werden Klassenführungskompetenzen angehender Lehrkräfte der Sekundarstufe in ausgewählten regionalen Kontexten in Deutschland sowie in der Schweiz (dort auch angehende Primarlehrpersonen mit einer Lehrberechtigung für die 5. Klasse) empirisch untersucht, um einen Beitrag zu den Diskursen der Lehrer*innenbildung sowie des Berufseinstiegs zu leisten.
Gefördert wird das Projekt von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) sowie vom Schweizerischen Nationalfonds (SNF) im Rahmen einer Lead-Agency-Vereinbarung zwischen Deutschland und der Schweiz. Die vergleichende Betrachtung, welche über Kooperationen auch auf einen regionalen Kontext in Österreich erweitert wird, ermöglicht wichtige zusätzliche Einblicke in die Wirksamkeit von Lehrer*innenbildung.
Zentrale Fragestellungen lauten:
- Welche Klassenführungskompetenzen von Lehrkräften liegen am Ende ihrer Ausbildung und nach dem Berufseinstieg (d.h. ein Jahr später) vor?
- Welche Lerngelegenheiten hatten die Lehrkräfte mit Blick auf Klassenführung während ihrer Ausbildung und welche Lerngelegenheiten (u.a. Unterstützung, Herausforderungen) bietet der Berufseinstieg?
- Wie wirken die Lerngelegenheiten sowohl aus der Ausbildung wie auch während des Berufseinstiegs auf mögliche Kompetenzzuwächse in der Klassenführung?
Weitere Informationen finden Sie auf der Projekthomepage.
Projektleitung: Prof. Dr. Johannes König (Universität zu Köln), Prof. Dr. Christian Brühwiler (Pädagogische Hochschule St.Gallen, Schweiz), Dr. phil. Lena Hollenstein ((Pädagogische Hochschule St.Gallen, Schweiz)
Beteiligte: Assoz. Prof. Dr. Andreas Bach (Paris Lodron Universität Salzburg, Österreich), Assoz. Prof. Dr. Andreas Bach (Paris Lodron Universität Salzburg, Österreich), Mag. Dr. Michaela Katstaller (Paris Lodron Universität Salzburg, Österreich), Irina Sachs (Paris Lodron Universität Salzburg, Österreich), Rektor Prof. Dr. Horst Biedermann (Pädagogische Hochschule St.Gallen, Schweiz), Prof. Dr. Dominik Petko (Universität Zürich, Schweiz)
Förderung: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) und Schweizerischer Nationalfonds (SNF), Lead-Agency-Vereinbarung
Projektdauer: Beginn 2023
Projektspezifische Vorarbeiten (Auswahl von Publikationen):
Affolter, B., Hollenstein, L., & Brühwiler, C. (2017). Lerngelegenheiten in der Berufseinstiegsphase und der Zusammenhang mit pädagogisch-psychologischem Wissen von Lehrpersonen. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 35(3), 506-523. Download
Brühwiler, C. & Hollenstein, L. (2021). The contextualised measuring of general pedagogical knowledge and skills: Understanding its transition to effective teaching practice. In Ulferts, H. et al. (Eds.), Studying teaching as a knowledge profession: Advancing the TALIS Teacher Knowledge Survey (TKS) assessment module (pp. 52-64). OECD Publishing, Paris. Download
Brühwiler, C., Hollenstein, L., Affolter, B., Biedermann, H., & Oser, F. (2017). Welches Wissen ist unterrichtsrelevant? Validierung dreier Messinstrumente zur Erfassung des pädagogisch-psychologischen Wissens. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7(3), 209-228. Download
König, J. (2015). Measuring classroom management expertise (CME) of teachers: A video-based assessment approach and statistical results. Cogent Education, 2(1), 991178. Download
König, J., & Kramer, C. (2016). Teacher professional knowledge and classroom management: On the relation of general pedagogical knowledge (GPK) and classroom management expertise (CME). ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 48(1), 139-151. Download
König, J., Ligtvoet, R., Klemenz, S., & Rothland, M. (2017). Effects of opportunities to learn in teacher preparation on future teachers' general pedagogical knowledge: Analyzing program characteristics and outcomes. Studies in Educational Evaluation, 53, 122-133. Download
Teacher Education and Development Study - Inclusive Mathematics Education (TEDS-IME)
Das Projekt Teacher Education and Development Study - Inclusive Mathematics Education (TEDS-IME) steht im Kontext der BMBF-Förderrichtline Förderbezogene Diagnostik in der inklusiven Bildung. Es zielt auf die Konzeptualisierung, Messung und Förderung der Diagnose- und Förderkompetenzen von Regelschullehrkräften für Mathematik der Sekundarstufe in Bezug auf inklusive Bildung.
In dem Projekt werden innovative Aus- und Fortbildungsmaßnahmen entwickelt, die für drei Zielgruppen mit unterschiedlicher Expertise (Lehramtsstudierende im Master, Referendar*innen, Lehrpersonen) implementiert werden. Zur Messung von Fortbildungserfolgen werden spezifische Messinstrumente zur Diagnose- und Förderkompetenzen bzgl. inklusiver Bildung im Mathematikunterricht der Sekundarstufe entwickelt. Basierend auf den Evaluationsergebnissen werden Handreichungen für Aus- und Fortbildungsmaßnahmen entwickelt und disseminiert, die eine Implementation der Maßnahmen durch Dritte ermöglichen. Die Wirksamkeit der Intervention werden quasi-experimentell über ein Pre-Post-Design mit Wartekontrollgruppen überprüft, die in den durch die Projektleitung vertretenen Bundesländern Hamburg und Nordrhein-Westfalen umgesetzt werden. Die Konzeptualisierung der Fortbildung und die Kompetenzmessung schließen an Vorarbeiten aus dem TEDS-Forschungsprogramm zur professionellen Kompetenz von Mathematiklehrkräften an und folgen Erweiterungen um das pädagogische Wissen für inklusiven Unterricht und seine Testung.
Von dem Vorhaben wird ein wichtiger Beitrag zur Weiterentwicklung professioneller Kompetenz von Mathematiklehrkräften bzgl. inklusiver Bildung erwartet.
Weitere Informationen finden Sie auf der Projekthomepage.
Projektleitung: Prof. Dr. Johannes König, (Standortverantwortlicher Köln, Verbundleitung, Universität zu Köln), Prof.in Dr.in Gabriele Kaiser (Standortverantwortliche Hamburg, Universität Hamburg), Prof. Dr. Nils Buchholtz (Projektleitung, Universität Hamburg), Prof. Dr. Benjamin Rott (Projektleitung, Universität zu Köln), Prof.in Dr.in Conny Melzer (Projektleitung, Universität Leipzig)
Beteiligte: Natalie Ross (Universität Hamburg), Jonas Weyers (Universität zu Köln), Anton Bastian (Universität Hamburg), Christine Hirsch (Universität zu Köln)
Förderung: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
Projektdauer: 2022 - 2024
Projektpublikationen: Bisher gibt es noch keine Veröffentlichungen im Rahmen dieses Projekts.

Future strategy for teacher education: Field of action “quality assurance”
Quality assurance is one of four fields of action of the Cologne project "Future Strategy for Teacher Education Cologne - Shaping Heterogeneity and Inclusion", which is funded within the framework of the "Quality Offensive Teacher Education". The overall coordination of quality assurance is integrated into the IZeF. The quality assurance consists of four components:
- At an overarching level (macro level), a university-wide education monitoring (Bilmo) of teacher education at the University of Cologne has been carried out annually since 2016. The aim is to obtain a comprehensive picture of the acquisition of competences during the entire teacher training at the University of Cologne as well as in the preparatory service and in the first professional years. The focus is therefore on a) the recording of the competence development of student teachers as well as trainee teachers and teacher candidates and b) the recording of learning opportunities as conditions for competence development. Thematically, the reference disciplines of educational science and subject didactics are taken into account in the surveys as well as a series of affective-motivational competence characteristics such as professional motivation and career plans, convictions and attitudes.
- Specific, innovative measures are analysed on a micro-level of teacher education. The focus is on media-supported teaching-learning innovations, such as learning with instructional videos using the ViLLA database or teaching offers for the acquisition of digital competences. In addition, the coordination, mutual exchange and discussion of evaluations was facilitated within the framework of meetings of participating actors from the ZuS team under the leadership of the quality assurance field of action.
- In order to be able to scientifically investigate specific innovations in the context of ZuS, new competence tests are being developed with which specific competences of student teachers can be recorded. The tests are used in various ways in educational monitoring (point 1) as well as in evaluations at the micro level (point 2) to assess learning outcomes in teacher training at the University of Cologne or to analyse the learning effectiveness of individual innovative ZuS measures. The focus is on the target dimensions of ZuS (inclusion, digitalisation, language education) or goes beyond this and concerns e.g. research-based learning in the practical semester.
- Utilisation and dissemination: The data collected is widely used by the quality assurance team, but is also made available to other interested parties on request. Results are widely disseminated. In addition to scientific publications and conference papers, findings are published in press releases or reports.
Further information can be found on the project homepage.
Project team: Prof. Dr. Johannes König (Handlungsfeldleiter), Franca Cammann, Krisitina Gerhard, Dr. Daniela Jäger-Biela
Press releases and information (selection):
- Presentation of the field of action quality assurance in the newsletter of the " Quality Offensive Teacher Education" (GER)
- Survey shows: Acquisition of digital competences in teacher training is important for teaching at a distance (press release GER)
- Three years of education monitoring at the University of Cologne (press release GER)
Project duration: 2019 - 2023 (2nd funding phase)
Scientific publications (selection):
Depaepe, F., & König, J. (2018). General pedagogical knowledge, self-efficacy and instructional practice: Disentangling their relationship in pre-service teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 177-190. Download PDF
König, J., Darge, K., & Kramer, C. (2020). Kompetenzentwicklung im Praxissemester: Zur Bedeutung schulpraktischer Lerngelegenheiten auf den Erwerb von pädagogischem Wissen bei Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (Edition). Download PDF
König, J., Doll, J., Buchholtz, N., Förster, S., Kaspar, K., Rühl, A.-M., Strauß, S., Bremerich-Vos, A., Fladung, I., & Kaiser, G. (2018). Pädagogisches Wissen versus fachdidaktisches Wissen? Struktur des professionellen Wissens bei angehenden Deutsch-, Englisch- und Mathematiklehrkräften im Studium. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(3), 1-38. Download PDF
König, J., Jäger-Biela, D., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: Teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4), 608-622. Download PDF
König, J., Gerhard, K., Melzer, C., Rühl, A.-M., Zenner, J., & Kaspar, K. (2017). Erfassung von pädagogischem Wissen für inklusiven Unterricht bei angehenden Lehrkräften: Testkonstruktion und Validierung. Unterrichtswissenschaft, 45(4), 223-242. Download
Kramer, C., König, J., Strauß, S., & Kaspar, K. (2020). Classroom videos or transcripts? A quasi-experimental study to assess the effects of media-based learning on pre-service teachers' situation-specific skills of classroom management. International Journal of Educational Research, 103. Download PDF
TEDS Validation Transfer
The project TEDS Validation Transfer aims at the situation-specific skills, for example the targeted perception and interpretation of lessons, of future teachers in the subject mathematics. School-practical elements of studies (e.g. the practical semester in North Rhine-Westphalia or the core practical in Hamburg) are regarded as central learning opportunities for the development of these skills, as students are required to apply their declarative knowledge to teaching practice. In the project TEDS Validation Transfer, the influence of practical phases in school on the situation-specific skills of students is therefore examined by means of video-based test procedures developed in the preceding studies TEDS-FU and TEDS Validation. Pre-post-tests at university locations in different German states allow comprehensive analyses of the influence of school-based practical phases as well as the comparison of different implementations of school-based practice in university teacher training.
Further information can be found on the project homepage.
Project management: Prof. Dr. Gabriele Kaiser (University of Hamburg, Australian Catholic University), Prof. Dr. Johannes König (local management, University of Köln), Alina Alwast (University of Hamburg), Natalie Ross (University of Hamburg), Jonas Weyers (University of Köln)
Project duration: 2020 - 2022